Crew zve čtenáře na poznávací zájezd do Itálie. Z programu vybírám papežskou volbu, výbuch sopky nebo sexuální orgie.
Jak už název napovídá, v komiksu navštívíme renesanční Itálii a
seznámíme se s mocným rodem Borgiů, který tvoří kardinál Rodrigo a jeho
čtyři děti – Lukrécie, César, Giovanni a Goffredo. Ačkoli komiks stojí na
historických základech, jde si svou vlastní cestou, spoustu věcí si přibarvuje a
odehrají se úplně jinak – to neberte jako kritiku, ale pouze jako konstatování faktu. Tady má Crew pochvalu za to, že v závěru komiksu najdete jako příjemný bonus doslov
historika, který věci uvádí na pravou míru.
V Borgii se rozhodně nebojte žádné nudné historie, jak ji můžete
znát ze školy. Renesanční Itálie tu představuje jeden z největších úpadků
společnosti a věci jako vraždy a souložení jsou na denním pořádku – a to především mezi
šlechtou a církví. Ostatně hned na začátku najdeme umírajícího papeže, který se
nechává kojit a kvůli krvi zabíjí mladé chlapce. Rodrigo Borgia je kardinálem a dělá všechno proto, aby se mohl stát příštím papežem a následně pomocí
své rodiny ovládnul i celou Itálii. Čeká vás tak
hromada intrik, zastrašování, politikaření, vydírání a dalších nepěkných
mocenských praktik – všechno je podáno zcela jasně a ve scénáři se rozhodně
neztratíte. Máme tu bitvu o papežský stolec, máme tu Itálii rozdrobenou na
několik vzpurných městských států, invazi francouzského krále, morovu epidemii,
sexuální orgie a další a další věci. Jedna akční událost stíhá druhou a nudit
se rozhodně nebudete.
Zmínil jsem sexuální orgie – ano, Borgia je komiks pro
dospělé, takže se tu souloží ve velkém a najdete tu hromadu nahých žen i mužů
provádějících různé perverzárny. Nemám nic proti erotice v komiksu
(obzvlášť v krásném Manarově pojetí), ale scénárista musí znát správnou
míru. V první části třeba perfektně dokreslovala atmosféru celé upadající
společnosti, ale čím jí tam bylo víc, tím víc mi vadila, protože mnohdy jen zdržovala
děj. V některých scénách jsem pak měl pocit, že tam byla násilně vecpaná, jen
aby mohli autoři šokovat – třeba když jde Lukrécia k čarodějce
pro jed, musí se vymočit do hrnku (a onen akt tam samozřejmě uvidíme).
Zdržování erotikou jde nejlíp vidět na začátku třetího dílu, kdy se značná
část točí hlavně kolem toho, že Rodrigo
jede do kláštera pro novou milenku – která ale není pro budoucí děj vůbec
podstatná.
Věc která je na komiksu naprosto úžasná je kresba Mila
Manary. Na jeho postavy se krásně dívá a všechno je dokonale prokreslené. Když
sledujete různé davové scény, tak to není jen hlouček přihlížejících, ale každá
postava něco dělá. Ať už jde o krvavé scény či erotiku, Manara vše zvládá
dokonale, v množství postav se neztratíte a pokud bych měl hodnotit jen samotnou kresbu,
je to jasných pět hvězdiček.
V Borgii najdete
kompletní příběh skládající se ze čtyř alb. Z prvního a z o něco
menší míře i druhého jsem byl nadšen, pak mi bohužel přišlo, že je to stále o
tom samém. Třetí díl byl strašně natahován erotikou a závěr se mi sice líbil, ale přišel až
moc rychle. Postavy se bohužel téměř
nevyvíjí a stále jednají stejně, díky čemuž se dají některé dějové zvraty
docela předvídat. V závěrečném albu pak některé scény typu výbuch Vesuvu nebo
zapojení Leonarda Da Vinciho do děje působily až příliš přehnaně a lehce
srážely příběh, který se do té doby tvářil docela věrohodně.
Komiks typu Borgia na českém trhu nenajdete – nějaká
podobnost by se možná dala najít s Moorovými Ztracenými dívkami, ale přeci
jen tu jde o něco jiného. I když scénář místy skřípe a charaktery mohly být
propracovanější, čte se to setsakra dobře a pokud máte rádi historii nebo
krásně nakreslené neoblečené slečny, je to přesně pro vás. Jako všechny komiksy
z crewní evropské řady si můžete Borgiu pořídit v měkké i pevné
vazbě.
4*
Žádné komentáře:
Okomentovat